Video Elektronik Standartları Derneği (VESA), ClearMR olarak bilinen orijinal bir hareket bulanıklığı (motion blur) standardı ortaya koyuyor. Bu yeni standart, ekranın çok bulanık olup olmadığına karar verebilmemiz için hareket halindeki bir ekranın imaj kalitesini net bir biçimde belirleyebilmek için yaratıldı.
ClearMR, bilgisayar monitörleri, TV’ler, dizüstü bilgisayarlar, gömülü tablet ekranları ve daha fazlası dahil olmak üzere tüm ekran çeşitleri için geçerli olacak. Motion blur, çağdaş ekranlarda bir pikselin renkleri değiştirmesi için geçen mühlet olarak tanımlanıyor. Bunun için tanınan olarak Gray to Gray (Griden Griye-GtG) yahut Black to White reaksiyon müddeti ölçümleri kullanılmakta. İsimlerinden da anlaşılacağı üzere, bu kriterler bir pikselin renkleri farklı gri tonlarından yahut saf siyahtan saf beyaza ne kadar süratli değiştirebileceğini gösteriyor.
Tepki müddeti ne kadar süratli olursa, hareketli bir objenin netliği o kadar güzel olur ve bulanıklık besbelli formda daha az olur. VESA‘ya nazaran bu vakte dayalı metrikler artık yeniliğini yitirdi. Çağdaş manzara teknolojileri, bilhassa oyun monitörlerinde tanınan olan bir dizi yapay piksel reaksiyon mühleti geliştirmesiyle farklı bir hal aldı.
ClearMR ortak bir standart olarak geliyor ve VESA, tüm sıkıntıları daha ihtiyatlı bir halde ele almayı planlıyor. VESA’nın yeni standardı, tüketicilerin bir ekranın doğal sonlarında hareket bulanıklığı kalitesini daha adil bir formda karşılaştırabilmeleri için yapay geliştirmelerin kullanımını sınırlamayı amaçlıyor.
ClearMR, CMR aralığı olarak bilinen yeni bir sıralama sistemine sahip olacak. Bu aralık, ortalarında rastgele bir kıymet olmayan CMR 3000, 4000, 5000, 6000, 7000, 8000 ve 9000 dahil olmak üzere 7 kategoriye sahip olacak. Her kategori, yüzde olarak net pikseller ile bulanık piksellerin oranına dayalı olarak bir performans katmanını temsil ediyor. Örneğin VESA, ClearMR 7000’i bulanık piksellerden 65 ile 75 kat daha fazla net piksel içeren bir CMR aralığı olarak tanımlamış.
VESA ClearMR Sınıfı | Net Hareket Oranı (CMR) Aralığı |
---|---|
ClearMR 3000 | 2,500 ≤ CMR < 3,500 |
ClearMR 4000 | 3,500 ≤ CMR < 4,500 |
ClearMR 5000 | 4,500 ≤ CMR < 5,500 |
ClearMR 6000 | 5,500 ≤ CMR < 6,500 |
ClearMR 7000 | 6,500 ≤ CMR < 7,500 |
ClearMR 8000 | 7,500 ≤ CMR < 8,500 |
ClearMR 9000 | 8,500 ≤ CMR |
Yapılan testler, bir kareden başkasına geçtikçe ekran boyunca hareket eden bir test deseninin manzaralarını yakalayan yüksek süratli bir kamera ile yapılıyor. Akabinde bir parlaklık aygıtı, birebir desenle renk üretimini ve ekran parlaklık kalitesini denetim etmek için ekranın genel parlaklığını test ediyor. Tüm datalar daha sonra bir profilde derleniyor ve bir CMR bedeline dönüştürülüyor.
ClearMR pahasının yüksek olduğu bir monitör düşünelim. Bu monitör, hareket halindeki bir sahne yahut objeyi çok daha net gösteriyor demektir. VESA, her ClearMR kategorisinin gerçek dünya testlerinde gözle görülür halde fark yarattığını açık bir formda belirtiyor.
Monitör satın alırken dikkat etmemiz gereken birçok etken vardı. VESA tarafından hazırlanan ClearMR etiketini yakında monitörlerin eser sayfalarında görebilirsiniz. Sırf “CMR 9000” derecelendirmesine ulaşan monitörler bu rozeti alacak. Yani bir monitörün ekranında yahut kutusunda ClearMR etiketi görürseniz, bu ibare monitörün en yüksek dereceli görsel sertliğe sahip olacağı manasına geliyor. Fakat tekrar de teknik özelliklerde ClearMR 7000 yahut ClearMR 4000 üzere farklı CMR bedelleri görmeyi bekliyoruz.
Samsung Display’in Amerika Ar-Ge Laboratuarı’nda kıdemli baş araştırmacı olan ve ClearMR’ye katkıda bulunan Dale Stolitzka, VESA’nın 90-120 Hz aralığında ekranlara sahip dizüstü bilgisayarlara uygun en düşük katman olarak ClearMR 3000’e karar verdiğini söyledi. 60 Hz’lik ekranlar ekseriyetle ClearMR sertifikası almaya hak kazanamıyor. Söylediğimiz üzere, ClearMR 9000 en düzgün performansı temsil ediyor, lakin aşağıdaki görebileceğiniz üzere daha üstün imaj kalitesi için bir boşluk da bırakılmış.
Yeni kalite standardı genel olarak müşteriler için yeterli bir yenilik üzere görünüyor. Bilhassa oyuncu monitörlerinde piksel reaksiyon mühletini güzelleştirmek için çok tansiyonlu pikseller yahut daha düzgün reaksiyon müddeti sunmak için ULMB (Ultra Düşük Hareket Bulanıklığı) hızlandırıcılar bulunuyor. Daha süratli pikseller sunmak için art ışık ULMB ile flaşlanıyor. Bu özellik oyunlar için şahane olsa da genel imaj kalitesi ve renk üretimi üzerinde olumsuz tesirleri olabiliyor.
ClearMR çok yakında halka açılacak. Samsung bir OLED ekran, LG ise üç ClearMR logolu UltraGear oyun monitörü olmak üzere birtakım eserleri aslında onaylandı. Sonuç olarak, bu ekran standardının önümüzdeki yıl prestijiyle ana akım haline geldiğini görmeyi bekliyoruz.
VESA, ClearMR’nin ister MPRT ister GtG olsun, cevap mühleti özelliklerine bakmaktansa bu bahiste daha bilgilendirici bir fotoğraf çizdiğine inanıyor. MPRT, bir ekranın pikselleri siyahtan beyaza ve akabinde siyaha dönüştürdüğü mühletin ölçümünü temsil ediyor. VESA’ya nazaran bu yol bulanıklığı karakterize etmek için kâfi değil. Ayrıyeten “görüntü kalitesini olumsuz etkileyen artefaktlar ve bozulmalar yaratabilen” bulanıklık azaltma tekniklerini hesaba katmıyor.
MPRT ve GtG, geçişin sadece yüzde 10’undan yüzde 90’ına kadarlık dilimini ölçüyor. Pek çok üreticinin bilhassa GtG karşılık müddetlerini listelediğini görüyoruz. GtG, pikselin bir gri tonundan başkasına geçmesi için geçen süreyi ölçmekte. Üreticilerin GtG ölçümü için hangi özel geçiş noktalarını kullandığını bilemezsiniz. Örneğin teknik özellik sayfasında açık griden koyu griye, orta griden açık griye yahut beyazdan siyaha ortalama geçiş müddeti sunulabilir. Ayrıntılar ise çoklukla verilmez.
ClearMR sertifika testleri, varsayılan ayarlarda, doğal çözünürlükte, azamî yenileme suratında, art ışık flaşı (varsa) devre dışıyken ve 72,5° ile 76° Fahrenhayt ortasındaki bir oda sıcaklığında gerçekleşiyor. Birleşik bir imaj oluşturmak için birden çok kare alınıyor ve bulanıklık ekranda hareket ettiğinde kullanıcının ne göreceğine dair bir fikir sağlanıyor.
Yeni standart ayrıyeten karşılık müddetini artırmak için overdrive (aşırı hız) kullanan ekranları da hesaba katmakta. Overdrive hareket bulanıklığını azaltabilir lakin tıpkı vakitte gölgelenme üzere görsel kusurlara neden olabilir. Bu nedenle VESA, overdrive kullanımını belli oranlarla kısıtlamakta. ClearMR birinci etapta sadece SDR içerikleri kapsıyor. Çok yakında ClearMR ölçümleri için HDR dayanağı de sunulacak.