Genişletilmiş gerçeklik (Extended Reality) yahut kısa ismiyle XR, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve karma gerçeklik dahil olmak üzere daha yeni, sürükleyici teknolojileri kapsayan bir şemsiye kategoridir. Genişletilmiş gerçeklik alanında yaşanan gelişmeler, çalışma, yaşama ve oyun oynama halimizi çoktan değiştirmeye başladı bile. Fakat her şey daha yeni başlıyor.
Sanal, artırılmış ve karma gerçeklik, XR teknolojisinin temel ögelerini oluşturuyor. Sanal gerçeklik (Virtual reality/VR), genel olarak insanların simüle edilmiş sanal bir ortama girmesini sağlıyor. VR kullanıcıları ekseriyetle gözlükler aracılığıyla kendilerini sanal bir dünyada buluyor. Ne yazık ki sanal gerçeklik donanımları başta ülkemizde olmak üzere hala değerli diyebileceğimiz bir düzeyde. Yeniden de bu teknolojilere ulaşabilen kıymetli bir kitle var.
En son VR teknolojileri bu hudutları zorlayarak ortamların gerçek dünya üzere görünmesini ve davranmasını sağlıyor. Ayrıyeten dokunma, ses ve koku üzere ek duyular için dayanaklar eklenmeye başladı. VR ile oyuncular bir görüntü oyununa büsbütün dalabilirler, dizayncılar ve müşteriler inşaattan evvel detayları tamamlamak için bina projelerini gözden geçirebilir ve perakendeciler fizikî bir ekran oluşturmadan evvel sanal ekranları test edebilirler.
Artırılmış gerçeklik nedir?
Artırılmış gerçeklik (Augmented reality/AR) teknolojisini işlenmiş bir manzaranın gerçek dünya üzerine bindirilmesi olarak tanımlayabiliriz. Taşınabilir oyun Pokémon GO, oyuncular mahallelerinde dolaşırken çimler ve kaldırımlar üzerinde duran bilgisayar tarafından oluşturulan canavarları göstererek AR’yi ana akım haline getirdi.
AR grafikleri, cep telefonları, tabletler ve öbür aygıtlar aracılığıyla görülerek kullanıcılara yeni bir tıp etkileşimli tecrübe sunmakta. Örneğin istikamet bulma tecrübesi AR ile iyileştirilebilir. Bir arabanın ön camları, 2B bir haritayı takip etmek yerine sürücüyü tam olarak nereye dönmesi gerektiğini yönlendiren simüle edilmiş oklarla taraf tayin edebilir.
Karma Gerçeklik Nedir?
Karma gerçeklik, kullanıcıların dijital ve fizikî dünyalarla direkt etkileşime girebilecekleri bir ortam yaratan, gerçek dünya ve işlenmiş grafiklerin kusursuz bir entegrasyonudur.
Karma gerçeklik (Mixed Reality/MR) ile gerçek ve sanal objeler karışırken tek bir ekranda birlikte kullanıcılara sunuluyor. Kullanıcılar bir kulaklık, telefon yahut tablet aracılığıyla MR ortamlarını deneyimleyebilir ve dijital objeleri fizikî dünyaya yerleştirerek yahut hareket ettirerek etkileşime girebilir.
İki tıp MR mevcut:
- Sanal objeleri gerçek dünyayla bir ortaya getirme: Örneğin bir kullanıcının gerçek dünyayı bir VR gözlüğündeki kameralar aracılığıyla gördüğü ve sanal objelerin görünüme kusursuz bir biçimde karıştığı durumlar. Daha yeterli anlamak için bu görüntüyü izleyebilirsiniz.
- Gerçek dünyadaki objeleri sanal dünyalara karıştırma: Örnek olarak dünyada oynayan VR oyuncusunu izlemek üzere sanal dünyaya karıştırılmış bir VR iştirakçisinin kamera imgesini verebiliriz.
Sanal gerçeklik, birinci olarak insanları uçuş simülatörlerinde eğitmek için muhakkak kesimlerde kullanılmaya başladı. Güç ve otomotiv tasarım sanayileri de bu teknolojiyi erken benimseyenler ortasındaydı. Simülasyon ve görselleştirme tarafında VR kullanımı için büyük üstün bilgisayarlar gerekiyordu. Ayrıyeten ultra yüksek çözünürlüklü ekranlar ve duvarlardan tavana kadar her yüzeye yansıtılan VR ortamına sahip boş odalar (VR cave) olmak üzere özel alanlara gereksinim duyuluyordu.
Yıllar içinde VR birden fazla kullanıcı için satın alınabilir hale geldi. Küçük VR ekosistemi temel olarak büyük kurumlardan ve akademik araştırmacılardan oluşuyordu. SteamVR ile birlikte HTC Vive ve Oculus Rift üzere sanal gerçeklik gözlükleri ise yaygınlaşma konusundaki değerli adımlar oldu.
İnsanlar artık sürükleyici VR içeriklerini deneyimlemek için şahsî sanal gerçeklik gözlüklerine çok daha kolay ulaşabiliyor. Öte yandan yeni jenerasyon ekran kartları hayli güçlendi, oyunların grafikleri ise gelişmeye devam ediyor. Ansızın VR milyonlarca kişi tarafından erişilebilir hale gelirken büyük bir ekosistem ortaya çıktı.
Son yıllarda hepsi bir ortada (AIO) gözlüklerin piyasaya sürülmesiyle yeni bir VR inovasyon dalgası başladı. Daha evvel büsbütün sürükleyici VR tecrübeleri, güçlü PC’lere fizikî bir temas gerektiriyordu. Bu gelişmiş gözlükler, işletim sistemi ve manzarayı hesaplama yeteneği olmadığı için bağımsız bir aygıt olarak çalışamadı.
Ancak AIO aygıtlarıyla kullanıcılar, her vakit tam olarak ulaşılabilir bir tecrübe sağlayabilen, basit bir heyetimle çalışan özel bir aygıta erişim elde etti. VR akış teknolojisinin yeniliği ile birleştiğinde, kullanıcılar artık hareket halindeyken bile güçlü VR ortamlarını deneyimleyebiliyor.
Yüksek kaliteli XR giderek daha erişilebilir hale geliyor. Dünya çapındaki tüketiciler, sürükleyici oyundan uzaktan öğrenmeye ve sanal eğitime kadar XR tecrübesi yaşamak için AIO aygıtlar satın alıyor. Büyük kuruluşlar, iş akışlarına ve tasarım süreçlerine XR süreçlerini dahil etmeye başladı.
Günümüzün en büyük trendlerinden biri ise buluttan 5G aracılığıyla XR tecrübeleri sağlamak. Bu, iş istasyonlarına bağlı olma yahut tecrübeleri tek bir alanla sınırlama muhtaçlığını ortadan kaldırıyor.
İnsanlar buluttan 5G üzerinden akış gerçekleştirerek XR aygıtlarını kullanabilir, pozisyon ve vakitten bağımsız olarak bir data merkezinden XR tecrübelerini çalıştırmak için bilgi süreç gücünü elde edebilir. NVIDIA CloudXR üzere gelişmiş tahliller, sürükleyici akışı daha erişilebilir hale getiriyor, böylelikle daha fazla XR kullanıcısı her yerden yüksek kaliteli ortamları deneyimleyebiliyor.
Aynı vakitte AR de daha yaygın hale gelmeye başladı. Pokémon GO tanınan geldikten sonra AR, bir dizi ek tüketici alana adım attı. Birçok toplumsal medya platformu, kullanıcıların yüzlerine yerleştirebilecekleri filtreler ekledi. Perakende dalındaki kuruluşlar, fotogerçekçi işlenmiş 3D eserleri sergilemek için AR’yi birleştirdi ve müşterilerin bu eserleri bir odaya yerleştirmesini ve rastgele bir alanda görselleştirmesini sağladı
Ayrıca mimari, imalat, sıhhat ve daha pek çok bölümdeki işletmeler, iş akışlarını büyük ölçüde güzelleştirmek ve eşsiz, etkileşimli tecrübeler oluşturmak için gelişmiş teknolojiler kullanıyor. Örneğin mimarlar ve tasarım grupları, yerinde ilerlemeyi görebilmek ve dijital dizaynlarla karşılaştırabilmek amacıyla inşaat projesi izleme için AR’yi entegre olarak kullanmakta.
Hala epeyce yeni olmasına karşın MR, XR alanında yerini kuvvetlendirmeye devam ediyor. Varjo XR-3 de dahil olmak üzere MR için üretilmiş aygıtların ortaya çıkması da bunu tasdikliyor. MR gözlükleri ile mühendislik, tasarım, simülasyon ve araştırma alanlarındaki profesyoneller, gerçek hayatta 3D modellerini geliştirebilir ve bunlarla etkileşime girebilir.
XR teknolojisi ilerledikçe, diğer bir teknoloji kullanıcıları yeni bir çağa itiyor: Yapay zeka. Yapay zeka (AI), VR’de tasarımcılara yardımcı olan sanal asistanlardan, bireyleri kendin yap projelerinde yönlendirebilecek akıllı AR kaplamalarına kadar XR alanında değerli bir rol oynayacak.
Örnek olarak, bir gerçeklik gözlüğü taktığınızı ve içeriğe doğal konuşma ve hareketlerle ne yapacağını söylediğinizi hayal edin. Eller hür ve konuşmaya dayalı olarak hareket ettiğinizde, bir işte uzman olmasanız bile kusursuz dizaynlar ortaya çıkarabileceksiniz. Ayrıyeten beşerler son derece karmaşık projeleri tamamlayabilecek ve güçlü uygulamaların yeteneklerinden yararlanabilecek.
NVIDIA Omniverse üzere platformlar, kullanıcıların 3B simülasyonlar ve sanal dünyalar oluşturma formunu çoktan değiştirdi. Omniverse, dünyanın her yerinden kullanıcıların dijital ikiz simülasyonları geliştirmesine ve çalıştırmasına imkan tanıyor. Platform, kullanıcılara 2B monitörler yahut tercih ettikleri XR tecrübesi aracılığıyla fizikî olarak gerçek, büsbütün ışın izlemeli sanal dünya için ortam yaratma esnekliği sağlıyor.
Sanal gerçeklik dünyası her geçen gün gelişmeye devam ediyor ve bu noktada imkanlar neredeyse sınırsız. Önümüzdeki 10 yıl içerisinde tahminen varsayım bile edemeyeceğimiz yenilikler görme fırsatı bulacağız.