Elder Scrolls oyunlarını neden severiz? Aslında bunun tek bir karşılığı yok. Ancak en hoş karşılığı oyuncuyu olmak istediği karakter için büsbütün özgür bırakması diyebilirim. Sizin karakterinizi ve yeteneklerinizi şekillendiren şey yetenek ağaçları değil, yaptıklarınızdır. Ticaret yeteneklerinizi geliştirmek için ticaret yaparsınız, silah yeteneklerinizi geliştirmek için sevdiğiniz silahları kullanırsınız. Büyüde güzel olmak için büyü yapmaya başlamanız gerekiyor.
Yani Elder Scrolls oyunları kendi kuralları çerçevesinde küçük bir simülasyon sunar oyunculara. Ve özünde Elder Scrolls Online da çok farklı değil. Bir necromancer’ın tank olmasını engelleyen yahut dragon knight’ın takviye karakteri olmasını engelleyen hiçbir şey yok. O yüzden ESO’ya başlamak istiyor yahut başlamayı düşünüyorsanız birinci olarak bunu aklınızda tutun. Oynamak istediğiniz karakter, kullanmak istediğiniz silahlar ve büyüler büsbütün size kalmış.
Tıpkı tek kişilik Elder Scrolls oyunlarında olduğu üzere Tamriel’de yaptığınız her şey yeteneklerinizi geliştirmek için birer deneyim. Bir asa edinir ve onu kullanmaya başlarsanız asanın yetenek ağaçları açılır. Bir kalkan alıp düşmanları bloklamaya başlarsanız kalkan yetenekleriniz açılır.
Ama biz çok süratli gitmeyelim. Elder Scrolls Online size devasa bir içerik sunarken, her oyuncu alışkanlığına yönelik farklı etkinlikler ve ilerleyiş rotaları çiziyor. İlerleyişin en değerli avantajıysa sizi muhakkak düzey sonlarına mahkum bırakmıyor oluşu.
Örneğin bir bölgede ilginizi çeken aktiflikleri ve vazifeleri bitirdikten sonra Tamriel haritasının rastgele bir yerine gitmekte özgürsünüz. Şayet 20. seviyedeyseniz, o bölge de 20. düzeydir. Yani bir bölgeyi bitirdikten sonra sonraki bölge sizden 30 düzey olmanızı beklemez. Böylelikle ilerleyişiniz ve maceranız asla kesintiye uğramaz. Bu aslında benim TES: Online’da en çok beğendiğim özellik.
Yeni bir ek paket, yeni bir bölge geldiğinde illa o bölge için gereken düzey sonlarının olmayışı, oyunu tek kişilik bir oyun üzere, yalnızca hoş kıssalar dinlemek için oynayan oyuncuların da ilgisini çekiyor.
O vakit karakter oluşturma ekranına geri dönelim. Burada değerli olan tek şey aslında seçtiğiniz ırk. Elder Scrolls oyunlarında birtakım ırkların, aşikâr yeteneklere yatkınlığı vardır. Irksal yetenekler yetenek ağacında farklı bir kategoride sıralanır. Kimi ırklar muhakkak buildlerde önemli avantaja sahip olabilir.
Örneğin, Bretonlar’ın ırk yetenekleri azamî magicka’yı arttırmaya yöneliktir. Bu sayede magicka isteyen yetenekler için daha geniş bir magicka havuzuna sahiptirler. Hatta Magicka Mastery yeteneği büyü ve silahların magicka masrafını %7 düşürdüğü için avantajları daha da açıklaşır. Bretonlar çarçabuk hasar veren büyücü yahut sağlıkçı dayanak rollerine bürünebilirler.
Ama bir Breton iki elle devasa kılıç kullanan bir öncüye de dönüşebilir. Orası size kalmış. Yeniden de ırksal avantajlardan azamî yarar sağlamak için seçilebilir 9 ırkın da size sağladığı avantajlara göz atın derim.
Karakterinizi oluşturduğunuzda seçtiğiniz kıymetli şeylerden biri de bulunduğunuz ittifak. Skyrim’in 1000 yıl öncesinde Tamriel şu anki halinden çok da farklı bir yer değil. Üç farklı ittifak kurulmuş durumda ve bu ittifakların bir emeli var, Imperial City’yi ele geçirip, yakut tahtta kelam sahibi olabilmek. Ne yazık ki bu mevzuda Tamriel halklarına yardımcı olamıyoruz zira Tiber Septim kuzeyden gelip tüm Tamriel ülkelerini tek bir çatı altında toplayana kadar ortalarında didişip duracaklar.
Seçebileceğimiz üç ittifak birebir vakitte seçim yapabileceğimiz ırkları da sınırlıyor. Şayet her ırkı her ittifakda kullanabilmek istiyorsanız bunu muhakkak fiyat karşılığında ESO’nun oyun içi marketinden satın alabiliyorsunuz.
Oyun birinci piyasaya sürüldüğünde her ittifak için aşikâr bir başlangıç kentleri vardı. Kısa bir rehber bölgesinin çabucak akabinde bu kentlere gelir ve maceramıza başlardık. Lakin her yıl güncelenen ESO’da başlangıç bölgeleri de daima olarak değişti. Yani artık istediğiniz kıssadan oyuna başlayabilir ve çok daha özel bir başlangıç deneyimi edinebilirsiniz..
Çünkü her yıl Tamriel’e daima yeni oyuncular katılırken, Tamriel de değişiyor, genişliyor ve yeni öyküleriyle karşımızda oluyor. Fakat bu noktadan sonra oyuna ne biçimde devam edeceğiniz tekrar size kalıyor. İster ek paket ile gelen başlangıç haritasını oynayabilir, isterseniz de merak ettiğiniz, görmek istediğiniz Tamriel bölgelerini keşfe çıkabilirsiniz.
Oyuna başladıktan çabucak sonra yapmanız gereken birinci işlerden biri de Fighters Guild, Mages Guild ve Undaunted loncalarına katılmak. Bu loncalara katılmanız halinde kendilerine özel yetenek ağaçları açılıyor. Ve birtakım çok özel yeteneklere bu loncaların yetenek ağaçları sayesinde erişebiliyorsunuz.
Bu 3 yetenek ağacının en değerli özelliği kendine has ilerleyişe sahip olmaları diyebilirim. Mesela Deadra, Undead öldürdükçe Fighters Guild yetenekleri gelişiyor. Oyun dünyasına dağılmış lore kitaplarını topladıkça da Mages Guild yetenekleri gelişiyor. Zindanları tamamladıkça da Undaunted gelişiyor.
İlk başta bu üç loncaya girdiğinizde, siz bir yandan keşif yapıp, ilerlerken, bir yandan da bu yetenek ağaçları kendi kendine gelişiyor.
Karakterimizi oluşturduk. Elimize uygun bir silah aldık, kentteki loncalara üye olduk ve başlamaya hazırız. Pekala, biz nasıl düzey atlayacağız?
Seviye atlamak için pek çok usul olsa da şayet ESO’ya yeni başladıysanız öyküleri takip etmenizi öneriyorum. Oyundaki tüm diyaloglar seslendirmeye sahip ve olay örgüleri düşündüğünüzden çok daha derin. Genelde her yerleşim bölgesinin kendine has meseleleri var ve o bölgenin vazifelerini tamamladığınızda yeni silahlar, ekipmanlar, deneyim puanı ve yetenek puanlarıyla ödüllendiriliyorsunuz.
Seviye atladığınızda Heath, Stamina ve Macigka’dan birine puan yatırmanız isteniyor ve bu durum 50. düzeye kadar devam ediyor. Yetenek açmanız ve ileride bu Morph için kullanacağınız yetenek puanları ise 50. düzeyden sonra düzey atlama mükafatı olarak gelmiyor. Ve oyun sonu içeriğinde çok daha fazla yetenek puanına gereksiniminiz var. Şayet size yalnızca çok düzgün deneyim puanı veriyor diye bir bölgede kalıp daima farm yaparsanız 50. düzeye kolay kolay ulaşabilirsiniz fakat gücünüzün kaynağı olacak yeteneklerinizi açamazsınız.
50. düzeyden sonraysa oyun sonu içeriklere hazırlanmaya başlamanız gerekiyor. Elbette bu bir başlangıç rehberi olduğu için champion sisteminin ayrıntılarından bahsetmeyeceğim lakin yeniden de üzerinden bir geçelim istiyorum. 50 düzey aldığınızda artık karakteriniz champion düzeyleri almaya başlıyor ve farklı bir yetenek ağacına erişiyor. Buradaki hoş noktaysa şampiyon düzeyinizin açtığınız karaktere değil hesabınıza bağlı olması. Yani bir karakter açtınız ve onu 50. sebiyenin ötesine taşıyıp, 150 de şampiyon level’i kastınız. Çabucak akabinde yeni bir karakter açtığınızda ve bu karakteri 50. düzeye taşıdığınızda yine 150 şampiyon düzeyi kasmanıza gerek yok. Karakteriniz otomatik olarak en yüksek düzeye yükseliyor. Ayrıyeten tüm açtığınız karakterler ortak şampiyon düzeyi kasıyor. Böylelikle oyun sonu içeriklerinin tadına daima düzey grindlamadan varabiliyorsunuz.
Yetenek puanlarını 3 formda edinebiliyorsunuz.
1- Az evvel anlattığım bölge görevleri
2- Ana öykü görevleri
3- Skyshard’lar
Skyshard’lar oyun dünyasında aşikâr sayıda bulunan özel objeler. Kimi zindanlarda, kimi kentlerde, birtakımı ortalık yerde dururken, kimileri ise ustalıkla gizlenmiş durumda. Bu taşlardan 3 adediyle etkileşime geçtiğinizde 1 adet yetenek puanı kazanıyorsunuz. Her bölgenin büyüklüğüne nazaran farklı sayıda Skyshard var. Katiyetle peşine düşmeniz gereken şeyler bunlar.
Seviye almaya başladık ve elimizde biraz yetenek puanı birikti. Artık bunları harcama vakti. ESO’da oyuna yeni başlayanlar için hoş bir Yetenek rehberi yer alıyor. Oynamak istediğiniz karakterin hangi yeteneklere muhtaçlık duyacağını size söylüyor ve puanları bu formda kolaylıkla dağıtabiliyorsunuz. Başta anlattığım üzere yeteneklerin açılması ve gelişmesi iki şeye bağlı; karakterinizin o anki düzeyi ve ilgili yetenekleri kullanma sıklığınız. Faal yetenekler 4. düzeye ulaştığında karşımıza Morph diye yeni bir özellik çıkıyor. Bir yeteneği Morph ettiğinizde sizden iki farklı seçim yapmanız isteniyor. Bu türlü bir durumda ana yetenek korunurken seçiminize nazaran bu yetenek farklı bir özellik daha kazanıyor.
Normalde öteki pek çok MMO’da olduğu üzere ESO’da da yetenelerinizi ve silahlarınızı bir bara yerleştiriyor ve buradan kullanıyorsunuz. Hatta 15. düzeye geldiğinizde ikinci bir bar açılıyor buraya da silah ve yetenek dizebiliyorsunuz.
Diğer birçok MMO’dan farklı olan tarafıysa ESO’nun otomatik hücumlar yerine gerçek vakitli taarruzları destekliyor oluşu diyebilirim. Pek çok oyunda yetenekler soğuma mühletlerine sahiptir, ESO’da ise yetenelerin pek birçoklarında bu türlü bir hudut yok. Şayet gereğince Magicka’nız yahut Stamina’nız varsa tıpkı yeteneği tekraren kullanabiliyorsunuz.
Ayrıca elinizdeki silahla ağır/hafif ataklar yapabilir, WASD tuşlarına iki kez basarak kaçınma yapabilirsiniz. Ayrıyeten silahların ağır akın özelliklerini kullanarak kaynaklarınızı da yenileyebiliyorsunuz. Diyelim okçusunuz ve Stamina’nız azaldı. Çabucak bir ağır taarruz yaparak Stamina’nızı büyük oranda yenileyebilirsiniz. Birebir durum asalarla Magicka yenileme için kullanılabiliyor.
Saldırı ve kaçınma dışında bir öbür kıymetli gerçek vakitli haraket ise blok. Kalkanla çok daha tesirli olsa da, her silahla blok yapabiliyorsunuz. Blok halindeyken yediğiniz hasar değerli ölçüde azalırken, rakibin vuruşları stamina’nızdan harcar. Ayırca blok durumundayken karşı tarafın taarruzlarını da kesebiliyorsunuz. Düşmanlar kimi güçlü ataklarını yapmadan evvel hazırlık sürecine geçer. Bu durumdaki düşmana blok durumundayken tıpkı anda akın tuşuna basıp vurursanız, hem yapmakta olduğu akın bozulur hem de kısa müddetliğine sersemler.
Envanter ise yeniden değerli bahislerden biri. Oyunun başlarında büyük kaygı olmuyor fakat bilhassa craft malzemeleri toplamaya başladıkça alanlar dar gelmeye, hem sırt çantanız hem de bankanız dolup taşmaya başlıyor. Hem banka için hem de sırt çantanız için aşikâr bir altın karşılığı 10’luk fazladan slot satın alabilirsiniz lakin her geliştirmeden sonra daha fazla altına gereksinim olacağını unutmayın.
ESO+ da bu noktada devre giren sistemlerden biri aslında. ESO+ oyunun aylık fiyat ödeyerek ulaşabileceğiniz bir hizmeti. Daha fazla deneyim puanı, crafting deneyimi, crafting materyallerine özel sınırsız envanter alanı ve DLC’lere ek ödeme yapmadan erişim imkanı üzere tonla avantajı var. Ben oyunu yıllardır ESO+ ile oynuyorum, pek şad olduğum bir hizmet lakin ESO+ başlangıç için katiyen gerekli değil.
Ayık fiyat olayına oyunu yaklaşık 1-2 ay oynadıktan sonra başlamanız çok daha uygun olacaktır. Zira ben her ne kadar temel mekanikleri anlatırsam anlatayım, oyunda pek çok farklı mekanik var. Hepsi kendine has ve oyun dünyasını keşfettikçe, yeni oyuncularla irtibata geçtikçe daha fazlasını öğreniyorsunuz.
Yine başlangıç için çok değerli olmayan lakin oyunda ilerledikçe gereksiniminiz olan bir öbür sistemden de kısa bahsetmek istiyorum: Ticaret sistemi. Ticaret oyuncu toplulukları tarafından kurulan loncalar aracılığıyla yapılabiliyor. Bilhassa büyük kentlerde oyuncu loncaları için eşya satan pek çok tüccar görebilirsiniz. Bu tüccarlarla etkileşime geçerek gereksiniminiz olan eşyaları satın alabilirsiniz. Şayet siz satış yapmak istiyorsanız Guild Finder kullanarak bir ticaret loncasına katılabilir ve elinizdeki eserleri satmaya başlayabilirsiniz.
Oyunda gereğince ilerledikten sonra end game eşyalarının peşinden gitmek için Trials’lara Veteran Dungeon’lara katılabilir, craft yeteneklerinizi geliştirip oyundaki en güçlü eşyaları yapabilir yahut sakin takılıp konutunuza yeni eşyalar satın alabilirsiniz. Yahut bunların hepsini yapabilirsiniz.
ESO devasa haritasını bitirmeniz gereken bir oyun değil, her köşesinde orijinal bir öykünün başladığı, içinde kaybolmanız gereken bir macera.